MULTILADA
DwuZam

Dwujęzyczność zamierzona to sytuacja, w której co najmniej jedno z rodziców decyduje się - przynajmniej przez część czasu - mówić do dziecka w innym języku niż swój język ojczysty (i innym niż język społeczności). Przykładem może być rodzina Polaków mieszkających w Polsce, w której mama decyduje się na komunikację z dzieckiem w języku angielskim.

Cele projektu
W projekcie próbujemy oszacować, jak wiele rodzin w Polsce wprowadza dwujęzyczność zamierzoną. Sprawdzamy, jakie jest środowisko społeczno-ekonomiczne, psychologiczne i językowe dzieci wychowywanych w dwujęzyczności zamierzonej. Badamy też wpływ dwujęzyczności zamierzonej na rozwój językowy, poznawczy i emocjonalny dzieci.
Dlaczego to ważne?
Coraz więcej rodzin wprowadza dwujęzyczność zamierzoną, zarówno w Europie Wschodniej, jak i w Azji. Nie wiemy jeszcze, jak ta decyzja wpływa na życie rodziny: jej dobrostan i rozwój językowy i poznawczy dziecka. Nasz projekt jest jednym z pierwszych, które będą mogły odpowiedzieć na te pytania.
Kogo zapraszamy do badań?
Rekrutacja rodzin do projektu jest otwarta, zapraszamy! Zgłoszenia przyjmujemy tutaj.
Do udziału w projekcie zapraszamy rodziców praktykujących dwujęzyczność zamierzoną z dziećmi w wieku od 2 do 7 lat (badania kwestionariuszowe online). Do bezpośrednich badań z udziałem dzieci i rodziców poszukujemy rodzin z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat: jednojęzyczne, dwujęzyczne naturalnie (z rodzicem pochodzącym z kraju anglojęzycznego) oraz praktykujące dwujęzyczność zamierzoną.
Kierowniczka Projektu


Magdalena Łuniewska
Stypendystki


Weronika Araszkiewicz


Alicja Jeleń


Zofia Kordas
Zespół badawczy


Mateusz Dudka


Alicja Kiełpińska


Dominika Lis


Monika Mordawska


Aleksandra Możdżeń


Katarzyna Piwko


Bartosz Postawa


Natalia Ziętara González
Projekt DwuZam
jest realizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
i finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu SONATA 19, a jego pełna nazwa to „Zjawisko wychowywania dzieci w języku nieojczystym: charakterystyka ilościowa i jakościowa oraz konsekwencje rozwojowe” (2023/51/D/HS6/02480).

