MULTILADA

DwuZam

 

Dwujęzyczność zamierzona to sytuacja, w której co najmniej jedno z rodziców decyduje się - przynajmniej przez część czasu - mówić do dziecka w innym języku niż swój język ojczysty (i innym niż język społeczności). Przykładem może być rodzina Polaków mieszkających w Polsce, w której mama decyduje się na komunikację z dzieckiem w języku angielskim.

 
 

Cele projektu

W projekcie spróbujemy oszacować, jak wiele rodzin w Polsce wprowadza dwujęzyczność zamierzoną. Sprawdzimy, jakie jest środowisko społeczno-ekonomiczne, psychologiczne i językowe dzieci wychowywanych w dwujęzyczności zamierzonej. Dowiemy się, jaki wpływ na rozwój językowy, poznawczy i emocjonalny dzieci ma dwujęzyczność zamierzona. 

 

Dlaczego to ważne?

Coraz więcej rodzin wprowadza dwujęzyczność zamierzoną, zarówno w Europie Wschodniej, jak i w Azji. Nie wiemy jeszcze, jak ta decyzja wpływa na życie rodziny: jej dobrostan i rozwój językowy i poznawczy dziecka. Nasz projekt jest jednym z pierwszych, które będą mogły odpowiedzieć na te pytania.

Kogo zaprosimy do badań?

Do udziału w projekcie zaprosimy rodziców praktykujących dwujęzyczność zamierzoną z dziećmi w wieku od pierwszego roku życia do około 10 lat (badania kwestionariuszowe online). Do bezpośrednich badań z udziałem dzieci i rodziców będziemy zapraszać rodziny z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat: jednojęzyczne, dwujęzyczne naturalnie (z rodzicem pochodzącym z kraju anglojęzycznego) oraz praktykujące dwujęzyczność zamierzoną. Rozpoczęcie badań planujemy na III lub IV kwartał 2025.

Koordynatorka Projektu


Magdalena Łuniewska



Magdalena Łuniewska jest adiunktką badawczą na Wydziale Psychologii UW. Naukowo interesuje się rozwojem językowym dzieci jedno- i dwujęzycznych oraz tworzeniem i ocenianiem narzędzi do pomiaru tego rozwoju. Obecnie kieruje grantem dotyczącym dwujęzyczności zamierzonej (DwuZam) i koordynuje rozwój Międzyjęzykowych Zadań Słownikowych CLT.
 


 

Asystenci badawczy

Poznaj badaczy i badaczki wspierających nasz projekt


Weronika Araszkiewicz



Weronika Araszkiewicz jest studentką IV roku psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, a także Wiceprezeską Koła Psychologi Dzieci i Młodzieży El Niño UW - jej zainteresowania badawcze naturalnie związane są między innymi z psychologią rozwojową. W przyszłości chciałaby pracować badawczo z niesłyszącymi dziećmi, aktualnie doskonali swoją biegłość językową w PJM. Jest stypendystką w grancie dotyczącym dwujęzyczności zamierzonej MultiLADA i od stycznia 2025 zajmuje się obowiązkami z zakresu statystyki w tym projekcie.
 



Alicja Jeleń



Alicja Jeleń jest studentką Kognitywistyki na Uniwersytecie Warszawskim. W ramach swojej pracy licencjackiej, opartej na danych z projektu PolkaNorski, bada zagadnienie kognatów. Jest również stypendystką projektu DwuZam, który koncentruje się na dwujęzyczności zamierzonej – tematyce zgodnej z jej zainteresowaniami dotyczącymi dwujęzyczności dziecięcej. Ponadto, w ramach projektu PolkaNorski-Implemented, współprowadzi badania na temat przekonań praktyków pracujących z dziećmi dwujęzycznymi.
 



Mateusz Dudka



Mateusz Dudka jest asystentem w Instytucie Psychologii UMCS w Lublinie, a także nauczycielem psychologii w programie matury międzynarodowej IB DP. Naukowo interesuje się wpływem uczenia się języków obcych na funkcje wykonawcze, co stanowi również temat pracy doktorskiej.
 



Alicja Kiełpińska



Alicja Kiełpińska jest absolwentką skandynawistyki na Univeristy College London i lingwistyki ogólnej na Uniwersytecie w Helsinkach. Wcześniej pracowała jako asystentką badawcza a projekcie Bilingolab: Jak dwujęzyczne dzieci uczą się języka na University of Reading. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniu wielojęzyczności z perspektywy socjolingwistycznej jak i psycholingwistycznej. W projekcie DwuZam zajmuje się badaniem dzieci i rodziców w języku angielskim.
 



Zofia Kordas



Zofia Kordas jest stypendystką w grancie dotyczącym dwujęzyczności zamierzonej. Współpracuje z zespołem MultiLady od marca 2024. Absolwentka Kognitywistyki, od października studentka I roku studiów magisterskich Applied Multilingual & Multicultural Studies oraz Language Science and Technology na Uniwersytecie Warszawskim.
 



Dominika Lis



Dominika Lis jest wykonawczynią w projekcie DwuZam, który koncentruje się na zjawisku dwujęzyczności zamierzonej. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Psychologii UW. Była zaangażowana w badania na temat spektrum autyzmu w ramach projektu “A jak Autyzm 2024” pod kierunkiem prof. Ewy Pisuli. Jej zainteresowania naukowe związane są z psychologią rozwojową, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju językowego i społecznego dzieci. 
 



Monika Mordawska



Monika jest studentką 4. roku psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Jako specjalność wybrała psychologię kliniczną dziecka i rodziny. Interesuje się psychologią rozwojową, w tym szczególnie teoriami psychodynamicznymi i systemowymi oraz psycholingwistyką. Rozwija się badawczo i realizuje się jako przewodnicząca Sekcji Prowadzenia Badań Koła Psychologii Dzieci i Młodzieży "El Niño". 
 



Aleksandra Możdżeń



Aleksandra Możdżeń jest absolwentką psychologii na UW, a obecnie studentką Wydziału "Artes Liberales". Uwielbia kontakt i pracę z dziećmi, a badawczo interesuje się zarówno rozwojem człowieka, jak i zagadnieniami związanymi ze zmianami społecznymi. W szczególności ciekawią ją sposoby przeplatania się rozwoju językowego i społeczno-kulturowego u dzieci, zwłaszcza w kontekście dwujęzyczności.
 



Katarzyna Piwko



Katarzyna Piwko jest absolwentką psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizacja: psychologia kliniczna dziecka i rodziny. We wrześniu 2025 r. dołączyła do projektu DwuZam (dotyczącego dwujęzyczności zamierzonej) w roli asystentki badawczej. Wcześniej odbyła staż w Ośrodku Terapeutycznym przy Wydziale Psychologii UW w grupie dzieci w wieku przedszkolnym. Obecnie rozwija swoje kompetencje w szkole psychoterapii poznawczo-behawioralnej. W przyszłości chciałaby łączyć praktykę kliniczną z działalnością naukową.
 



Bartosz Postawa



Bartosz Postawa jest psychologiem z wykształcenia. Obecnie pracuje jako asystent badawczo-dydaktyczny w Katedrze Psychologii Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z psychologią Ja."
 
 



Natalia Ziętara González



Natalia Ziętara González jest studentką III roku psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Jest członkinią Sekcji Badań Koła Psychologii Dzieci i Młodzieży El Niño UW, gdzie koordynuje projekt ,,React Baby” o reaktywności na stres u niemowląt. Interesuje się między innymi dwujęzycznością u dzieci. Obecnie jest asystentką badawczą w projekcie DwuZam o dwujęzyczności zamierzonej, w którym uczestniczy przy badaniach w szkołach i z dziećmi po angielsku. 
 


Projekt DwuZam
jest realizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego

 i finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu SONATA 19, a jego pełna nazwa to „Zjawisko wychowywania dzieci w języku nieojczystym: charakterystyka ilościowa i jakościowa oraz konsekwencje rozwojowe” (2023/51/D/HS6/02480). 

Ułatwienia dostępu