MULTILADA
DwuZam

Dwujęzyczność zamierzona to sytuacja, w której co najmniej jedno z rodziców decyduje się - przynajmniej przez część czasu - mówić do dziecka w innym języku niż swój język ojczysty (i innym niż język społeczności). Przykładem może być rodzina Polaków mieszkających w Polsce, w której mama decyduje się na komunikację z dzieckiem w języku angielskim.

Cele projektu
W projekcie spróbujemy oszacować, jak wiele rodzin w Polsce wprowadza dwujęzyczność zamierzoną. Sprawdzimy, jakie jest środowisko społeczno-ekonomiczne, psychologiczne i językowe dzieci wychowywanych w dwujęzyczności zamierzonej. Dowiemy się, jaki wpływ na rozwój językowy, poznawczy i emocjonalny dzieci ma dwujęzyczność zamierzona.
Dlaczego to ważne?
Coraz więcej rodzin wprowadza dwujęzyczność zamierzoną, zarówno w Europie Wschodniej, jak i w Azji. Nie wiemy jeszcze, jak ta decyzja wpływa na życie rodziny: jej dobrostan i rozwój językowy i poznawczy dziecka. Nasz projekt jest jednym z pierwszych, które będą mogły odpowiedzieć na te pytania.
Kogo zaprosimy do badań?
Do udziału w projekcie zaprosimy rodziców praktykujących dwujęzyczność zamierzoną z dziećmi w wieku od pierwszego roku życia do około 10 lat (badania kwestionariuszowe online). Do bezpośrednich badań z udziałem dzieci i rodziców będziemy zapraszać rodziny z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat: jednojęzyczne, dwujęzyczne naturalnie (z rodzicem pochodzącym z kraju anglojęzycznego) oraz praktykujące dwujęzyczność zamierzoną. Rozpoczęcie badań planujemy na III lub IV kwartał 2025.
Koordynatorka Projektu
Magdalena Łuniewska


Asystenci badawczy
Poznaj badaczy i badaczki wspierających nasz projekt
Weronika Araszkiewicz


Alicja Jeleń


Mateusz Dudka


Alicja Kiełpińska


Zofia Kordas


Dominika Lis


Monika Mordawska


Aleksandra Możdżeń


Katarzyna Piwko


Bartosz Postawa


Natalia Ziętara González


Projekt DwuZam
jest realizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
i finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu SONATA 19, a jego pełna nazwa to „Zjawisko wychowywania dzieci w języku nieojczystym: charakterystyka ilościowa i jakościowa oraz konsekwencje rozwojowe” (2023/51/D/HS6/02480).