Poznaj nasz zespół i naszych współpracowników
Zespół MultiLADA
Multilingual Language Development and Assessment Lab
Ewa Haman

Ewa Haman jest profesorką na Wydziale Psychologii UW. Kierowała projektami PolkaNorski i StarWords, a wcześniej prowadziła prowadziła projekty dotyczące rozwoju językowego dzieci dwujęzycznych (np. projekt Bi-SLI-PL finansowany przez NCN we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim. Jest autorką metody tworzenia Międzyjęzykowych Zadań Leksykalnych oraz współautorką znormalizowanych testów do oceny rozwoju językowego dzieci polskojęzycznych. Prowadziła liczne warsztaty dla rodziców dzieci wielojęzycznych.

Agnieszka Dynak

Agnieszka Dynak jest adiunktką badawczą na Wydziale Psychologii UW. Naukowo zajmuje się przede wszystkim rozwojem językowym, ale ma na koncie również projekty badające neuronalne korelaty rozwoju mowy oraz czytania. W projekcie PolkaNorski była odpowiedzialna za realizację jednego z badań, w ramach którego stworzono interwencję rodzicielską dotyczącą wspierania rozwoju wielojęzycznego małych dzieci. Stworzyła e-learningowy kurs oparty na tej interwencji, a obecnie realizuje grant, w którym bada związki pomiędzy przekonaniami rodziców a rozwojem językowym ich dwujęzycznych dzieci.

Joanna Kamykowska

Joanna Kamykowska z wykształcenia jest psychologiem i pedagogiem. Obecnie jest doktorantką na Wydziale Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Zanim trafiła na studia doktoranckie, pracowała jako diagnosta i nauczycielka akademicka.

Ewa Komorowska

Ewa Komorowska jest polonistką z wykształcenia i portugalistką z zamiłowania. Na Wydziale Polonistyki UJ obroniła rozprawę doktorską na temat nauczania języka polskiego jako obcego dla potrzeb biznesowych. Interesuje się nauczaniem i uczeniem się języków obcych, a także emigracją polską w świecie. Obecnie pracuje jako menedżer w projekcie PolkaNorski.

Grzegorz Krajewski

Grzegorz Krajewski jest adiunktem na Wydziale Psychologii UW. W 2008 roku obronił doktorat na Uniwersytecie Manchesterskim w zespole profesor Eleny Lieven. W 2016 był koordynatorem projektu popularyzującego wiedzę o rozwoju dzieci dwujęzycznych. Jest współautorem polskich adaptacji kwestionariuszy CDI, a obecnie kieruje opracowaniem wersji adaptatywnych CDI i stworzeniem wersji CDI dla starszych dzieci.

Magdalena Krysztofiak

Magdalena Krysztofiak jest doktorantką w projekcie PolkaNorski. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Psychologii UW. Była zaangażowana w badania rozwoju teorii umysłu u dzieci typowo rozwijających się, dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz dzieci głuchych używających implantów ślimakowych, pod kierunkiem dr Agnieszki Pluty. Interesuje się zagadnieniami rozwoju językowego i społecznego dzieci.

Magdalena Łuniewska

Magdalena Łuniewska jest adiunktką badawczą na Wydziale Psychologii UW. Naukowo interesuje się rozwojem językowym dzieci jedno- i dwujęzycznych oraz tworzeniem i ocenianiem narzędzi do pomiaru tego rozwoju. Obecnie kieruje grantem dotyczącym dwujęzyczności zamierzonej (DwuZam) i koordynuje rozwój Międzyjęzykowych Zadań Słownikowych CLT.

Karolina Muszyńska

Karolina Muszyńska jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Jej zainteresowania badawcze obejmują nabywanie języka przez dzieci jedno- i wielojęzyczne oraz sposoby pomiaru zasobu słownictwa u małych dzieci (np. za pomocą raportów rodziców, w tym narzędzi internetowych, takich jak aplikacje mobilne i kwestionariusze wykorzystujące komputerowe testy adaptatywne). Obecnie kieruje własnym projektem badawczym "Od słowa do zdania" w którym bada związek między rozwojem słownictwa i gramatyki dzieci jedno- i dwujęzycznych.

Współpracownicy
Poznaj naszych współpracowników naukowych
Nina Gram Garmann

Nina Gram Garmann jest profesorką w Katedrze Edukacji Wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Metropolitalnym w Oslo (OsloMet). Bada rozwój fonologiczny i leksykalny dzieci jedno- i wielojęzycznych, narzędzia do oceny językowej oraz środowisko językowe dzieci wielojęzycznych w przedszkolach (norweskie barnehage). Prof. Garmann jest główną badaczką po stronie norweskiej w projekcie PolkaNorski oraz członkinią zespołów projektów StarWords i Sonata.

Pernille Hansen

Pernille Hansen jest profesorką na Uniwersytecie Nauk Stosowanych Inland Norway (Inland Norway University of Applied Sciences) i ma bogate doświadczenie w badaniach nad dwujęzycznymi dziećmi polsko-norweskimi we wczesnym wieku szkolnym, szczególnie z wykorzystaniem norweskiej wersji CLT, której jest współautorką. Pernille jest zaangażowana w projekty StarWords, PolkaNorski oraz CLT.

Anna Sara Hexeberg Romøren

Anna Sara Hexeberg Romøren jest adiunktką w Katedrze Edukacji Wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Metropolitalnym w Oslo (OsloMet) w Norwegii. Bierze udział w kilku projektach badawczych dotyczących nabywania intonacji w różnych językach (BlikSSt), opracowywania norweskiej wersji CDI (LAT) oraz obserwacji użycia języków w przedszkolach (Multiple Languages). Anna Sara jest zaangażowana w projekty StarWords oraz PolkaNorski.

Natalia Gagarina

Natalia Gagarina kieruje Obszarem Badawczym 2 „Rozwój języka i wielojęzyczność” (Language Development & Multilingualism) w Leibniz-Zentrum Allgemeine Sprachwissenschaft (ZAS). Jej badania koncentrują się na typowym i atypowym nabywaniu języka w kontekście jedno- i dwujęzyczności, w obszarach leksyki oraz morfoskładni. W ostatnich latach intensywnie zajmuje się analizą makro- i mikrostruktury narracji oraz opracowywaniem metod oceny językowej dzieci wielojęzycznych. Obecnie Natalia Gagarina jest zaangażowana w projekt CLT.

Joanna Kołak

Joanna Kołak jest wykładowczynią rozwoju językowego w Institute of Education na University College London w Wielkiej Brytanii. Jej badania koncentrują się na rozwoju językowym dzieci jedno- i wielojęzycznych (głównie w zakresie słownictwa i morfologii) oraz na edukacyjnym potencjale mediów. Obecnie analizuje język w filmach oglądanych przez dzieci na YouTube oraz wspólne korzystanie z mediów przez dzieci i rodziców w kontekście rozwoju języka.
W zespole MultiLADA współpracowała przy projektach takich jak badanie StarWords oraz badanie interwencyjne. W ramach popularyzacji nauki prowadzi konsultacje i szkolenia, a także edukacyjne konto na Instagramie poświęcone dwujęzyczności oraz rozwojowi dziecka w świecie mediów. Jest również autorką poradników dla rodziców.

Kamila Porębska

Kamila ukończyła studia magisterskie z psychologii na Uniwersytecie Warszawskim w 2025 roku. Z zespołem MultiLADA współpracuje od lutego 2024 roku, wspierając jego działalność naukową i promocyjną. Obecnie mieszka w Kanadzie, gdzie pracuje jako Lab COO & Lead Research Assistant w zespole Culture at Work Lab (CaWL) na Wydziale Psychologii University of Waterloo. W MultiLADA odpowiada za koordynację działań związanych z prowadzeniem strony internetowej, komunikacją wizualną oraz przygotowywaniem materiałów rekrutacyjnych do badań.

Itziar Lozano Sánchez

Itziar Lozano była post-dociem na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie brała udział w realizacji pakietu WP-2 w projekcie PolkaNorski. Obecnie pracuje jako post-doc w Neurocognitive Development Lab w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk, gdzie kieruje projektem Sonatina pt. „Wczesne różnice płciowe w uwadze skierowanej na artykulujące usta jako potencjalny kobiecy mechanizm ochronny w zaburzeniu ze spektrum autyzmu”.
Jej głównym obszarem zainteresowań badawczych jest analiza tego, w jaki sposób wczesne zdolności percepcyjne i uwagowe niemowląt wspierają późniejszy rozwój językowy, jakie są względne role doświadczenia językowego i dojrzewania mózgu w procesie uczenia się słów w okresie wczesnego dzieciństwa, a także jakie znaczenie mają mechanizmy specyficzne dla płci, które mogą chronić nabywanie języka u dzieci rozwijających się typowo i atypowo — ze szczególnym uwzględnieniem niemowląt o podwyższonym ryzyku autyzmu.

Andrzej Tarłowski

Andrzej Tarłowski jest adiunktem na Wydziale Psychologii Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. Interesuje się wpływem wczesnych doświadczeń z przyrodą na rozwój wiedzy biologicznej. Badał rolę kultury i doświadczenia w kształtowaniu wiedzy o świecie przyrodniczym. W projekcie PolkaNorski Andrzej analizuje wpływ wielojęzyczności oraz różnic kulturowych w systemach edukacyjnych Polski i Norwegii na rozwój językowy i wiedzę o świecie.

Eirik Tengesdal

Eirik Tengesdal jest adiunktem języka norweskiego w Katedrze Edukacji Wczesnoszkolnej (BLU) na Uniwersytecie Metropolitalnym w Oslo (OsloMet). Jest także badaczem wizytującym w dziedzinie językoznawstwa w Katedrze Językoznawstwa i Studiów Skandynawskich (ILN) na Uniwersytecie w Oslo (UiO). Realizuje doktorat na Uniwersytecie w Oslo, specjalizując się w językoznawstwie skandynawskim. Jego badania doktorskie koncentrują się na analizie prozodycznej zmienności w norweskich konstrukcjach czasownikowo-partykułowych. Projekt ten jest częścią finansowanego przez RCN projektu „Variation and Change in the Scandinavian Verb Phrase”.

Ingeborg Sophie Ribu

Ingeborg Sophie Ribu jest adiunktką w dziedzinie edukacji specjalnej i włączającej. Jej zainteresowania badawcze obejmują rozwój języka, zaburzenia językowe, wielojęzyczność oraz zależności między językiem a zdolnościami poznawczymi.

Stypendyści
Poznaj stypendystki i stypendystów pracujących przy naszych projektach.
Weronika Araszkiewicz

Weronika Araszkiewicz jest studentką IV roku psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, a także Wiceprezeską Koła Psychologi Dzieci i Młodzieży El Niño UW - jej zainteresowania badawcze naturalnie związane są między innymi z psychologią rozwojową. W przyszłości chciałaby pracować badawczo z niesłyszącymi dziećmi, aktualnie doskonali swoją biegłość językową w PJM. Jest stypendystką w grancie dotyczącym dwujęzyczności zamierzonej MultiLADA i od stycznia 2025 zajmuje się obowiązkami z zakresu statystyki w tym projekcie.

Alicja Jeleń

Alicja Jeleń jest studentką Kognitywistyki na Uniwersytecie Warszawskim. W ramach swojej pracy licencjackiej, opartej na danych z projektu PolkaNorski, bada zagadnienie kognatów. Jest również stypendystką projektu DwuZam, który koncentruje się na dwujęzyczności zamierzonej – tematyce zgodnej z jej zainteresowaniami dotyczącymi dwujęzyczności dziecięcej. Ponadto, w ramach projektu PolkaNorski-Implemented, współprowadzi badania na temat przekonań praktyków pracujących z dziećmi dwujęzycznymi.

Zofia Kordas

Zofia Kordas jest stypendystką w grancie dotyczącym dwujęzyczności zamierzonej. Współpracuje z zespołem MultiLady od marca 2024. Absolwentka Kognitywistyki, od października studentka I roku studiów magisterskich Applied Multilingual & Multicultural Studies oraz Language Science and Technology na Uniwersytecie Warszawskim.

Wcześniejsi współpracownicy
Poznaj naukowców, z którymi współpracowaliśmy wcześniej
Absolwenci
Poznaj naszych absolwentów i absolwentki
Katarzyna Bajkowska

Piotr Król

Dorota Orzeszek

Sonia Przygocka

Barbara Łukomska
