MULTILADA

PolkaNorski

 




Cele projektu


Projekt PolkaNorski badał rozwój umiejętności językowych i wiedzy o świecie u polsko-norweskich dzieci wielojęzycznych oraz ich jednojęzycznych rówieśników w Polsce i Norwegii.

W ramach projektu PolkaNorski analizowaliśmy rozwój umiejętności językowych i wiedzy o świecie u dzieci wielojęzycznych polsko-norweskich oraz ich jednojęzycznych rówieśników w Polsce i Norwegii.

Skupiliśmy się na zrozumieniu zależności między umiejętnościami językowymi dzieci, ich wiedzą o świecie a środowiskami językowymi, kulturowymi i edukacyjnymi, w których dorastały. W ramach czterech pakietów badawczych analizowaliśmy dane pochodzące od dzieci wielojęzycznych polsko-norweskich oraz dzieci jednojęzycznych polskich i norweskich w wieku od 2 do 6 lat.

Przeprowadziliśmy badania dotyczące rozwoju językowego dzieci jednojęzycznych i wielojęzycznych, porównując trzy grupy językowe (dwie jednojęzyczne: polską i norweską, oraz jedną dwujęzyczną) oraz obserwując trajektorię ich rozwoju językowego od 2 roku życia do końca wieku przedszkolnego. Obserwowaliśmy również i opisywaliśmy mechanizmy mózgowe leżące u podstaw przetwarzania słów u dzieci. Dodatkowo analizowaliśmy wpływ kultury, w której wychowywały się dzieci, na ich rozwój językowy oraz przyswajanie wiedzy o świecie przyrodniczym.

Ponadto próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, czy możliwe jest skuteczne wspieranie przyszłych rodziców, aby ich przyszłe dzieci wielojęzyczne miały optymalne warunki do rozwoju językowego.

Mamy nadzieję, że projekt PolkaNorski dostarczył cennych danych, które wzbogacą naszą wiedzę na temat rozwoju językowego i poznawczego dzieci w różnych środowiskach językowych i kulturowych.

Dlaczego to ważne?

Ze względu na migracje w Europie coraz więcej dzieci dorasta w wielojęzycznych i wielokulturowych środowiskach, przyswajając więcej niż jeden język. W związku z tym pytania dotyczące wielojęzyczności i sposobów wspierania rozwoju wielojęzycznego przed rozpoczęciem przez dzieci formalnej edukacji nabierają szczególnego znaczenia. Nasz projekt koncentrował się na dzieciach polskich mieszkających w Norwegii, które stanowią dużą grupę imigracyjną w tym kraju.

Badania dostarczyły kompleksowego opisu rozwoju jednojęzycznego i wielojęzycznego w kontekście rozwoju językowego dzieci, przyswajania wiedzy o przyrodzie, neuronalnych podstaw przetwarzania języka oraz przekonań rodziców dotyczących rozwoju językowego ich dzieci. Projekt koncentrował się na wyznaczeniu granic typowego rozwoju językowego u dzieci wielojęzycznych, co pozwoli na dokładniejsze diagnozowanie ewentualnych zaburzeń językowych.

Wierzymy, że wyniki tego badania pomogą w opracowaniu wytycznych dotyczących wspierania wczesnego rozwoju językowego w środowisku rodzinnym oraz edukacyjnym.

Szczegółowe informacje

Główne badaczki: prof. Ewa Haman (Uniwersytet Warszawski) i prof. Nina Gram Garmann (Oslo Metropolitan University oraz MultiLing, Uniwersytet w Oslo).

1.10.2020-31.03.2024
prof. Ewa Haman
Katarzyna Bajkowska
Martyna Burdach
Anna Duszyk-Bogrodzka, PhD
Agnieszka Dynak, PhD
Natalia Falkiewicz
Ewelina Fryzowska
Ewa Komorowska, PhD
Grzegorz Krajewski, PhD
Magdalena Krysztofiak
Itziar Lozano Sánchez, PhD
Magdalena Łuniewska, PhD
Wiktoria Ogonowska
Judyta Pacewicz
Andrzej Tarłowski, PhD
prof. Przemysław Tomalski
prof. Nina Gram Garmann (OsloMet & MultiLing, UiO)
Ewelina Baj (OsloMet)
Ingeborg Sophie Bjønness Ribu, PhD (OsloMet)
prof. Pernille Hansen (Inland Norway University of Applied Sciences & MultiLing, UiO)
Anna Sara Hexeberg Romøren, PhD (OsloMet & MultiLing, UiO)
Elisabeth Holm (OsloMet)
Katarzyna Kaniuk (OsloMet)
Svitlana Kharkevich (OsloMet)
Jolanta Kilanowska, PhD (OsloMet)
Franziska Köder, PhD (MultiLing, UiO)
Karolina Krupa-Gaweł (OsloMet)
Paulina Kudyba (OsloMet)
Lisa Laumann (OsloMet)
Cecilie Rummelhoff (MultiLing, UiO)
dr Mari Sandbakken (OsloMet)
Marta Stasiukiewicz
Ayla Fjeld Skorpen (OsloMet)
Eirik Tengesdal (OsloMet)
Michelle White, PhD (MultiLing, UiO)

Co się u nas działo?

  • 31.03.2024

    Projekt PolkaNorski oficjalnie zakończył się 31.03.2024!
    1523 rodziny i 59 nauczycieli wzięło udział w naszych badaniach, 57 badaczy z nami współpracowało, a my złożyliśmy 10 artykułów związanych z projektem do publikacji.
    Dziękujemy wszystkim uczestnikom, badaczom, studentom i współpracownikom! Bez Waszej pomocy projekt PolkaNorski nie byłby możliwy!
  • 14.03.2024

    Zorganizowaliśmy konferencję zamykającą projekt PolkaNorski:
    Polish, Norwegian or both: attempts at large-scale studies on language and cognitive development. Findings and challenges.
    Program konferencji można znaleźć tutaj.
  • 5-9.02.2024

    Spędziliśmy twórczy czas w Chęcinach, gdzie podczas warsztatów pisarskich pracowaliśmy nad publikacjami związanymi z projektem.
    Sprawdź nasze Instagram i Facebook, aby zobaczyć zdjęcia.
  • 19.12.2023

    Gratulacje! Katarzyna Bajkowska obroniła swoją pracę magisterską: „Opracowanie Kwestionariusza dotyczącego wiedzy i przekonań rodziców na temat rozwoju językowego i dwujęzyczności”!
  • 25-27.11.2023

    Agnieszka Dynak i Magdalena Krysztofiak zaprezentowały nasz projekt na konferencji MPal w Nijmegen, w Holandii.
  • 23-24.11.2023

    Natalia Falkiewicz, Ewelina Fryzowska i Wiktoria Ogonowska zaprezentowały nasz projekt na NeuroCog 2023 w Brukseli, Belgia.
Projekt PolkaNorski
był realizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Został sfinansowany w ramach Norweskich Funduszy (www.norwaygrants.org) poprzez Narodowe Centrum Nauki (www.ncn.gov.pl) w ramach konkursu GRIEG. Tytuł projektu: „Rozwój języka polskiego i norweskiego oraz wiedzy o świecie u dzieci jedno- i wielojęzycznych” (UMO-2019/34/H/HS6/00615; finansowanie: około 1 500 000 EUR).

Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%