MULTILADA
StarWords
Cele projektu
W projekcie StarWords naszym celem jest szczegółowe zbadanie wczesnego rozwoju językowego dzieci jednojęzycznych i dwujęzycznych. Chcemy tego dokonać, badając polskie dzieci jedno-, dwu- i wielojęzyczne oraz porównując rozwój językowy dzieci dwu- i wielojęzycznych do rozwoju językowego dzieci jednojęzycznych mieszkających w Polsce. W StarWords rozumiemy, że pierwsze słowa dziecka są wyczekiwane przez rodziców jak gwiazdy na nocnym niebie!
Zbadamy, jak polskojęzyczne dzieci dwu- i wielojęzyczne przyswajają swoje języki oraz w jakim stopniu i w jaki sposób proces rozwoju dwu- i wielojęzycznego różni się od rozwoju jednojęzycznego dla języka polskiego. W tym celu będziemy śledzić rozwój językowy dzieci w ich językach, począwszy od pierwszych wypowiadanych przez nie słów, a skończywszy na wieku trzech–czterech lat.
Mimo że nasz projekt jest skupiony głównie na polsko-norweskich i polsko-angielskich dzieciach dwujęzycznych, zachęcamy rodziny mówiące w innych drugich językach i rodziny wielojęzyczne do ściągnięcia naszej aplikacji. Dostosowaliśmy aplikację StarWords do wielu różnych języków i mamy nadzieję, że się Wam ona spodoba!
Dlaczego to ważne?
Do tej pory nikt nie badał trajektorii rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych i jednojęzycznych od momentu wypowiadania pierwszych słów do ukształtowanego słownika dziecka w wieku 3–4 lat. Nasz projekt pomoże wskazać wiek pierwszych osiągnięć (wystąpienie pierwszych słów i pierwszych wypowiedzi wielowyrazowych) w mowie dzieci dwu- i wielojęzycznych oraz określić czynniki związane ze środowiskiem językowym, które na te osiągnięcia wpływają. Chcemy także, żeby wyniki naszego projektu stanowiły podstawę do formułowania rekomendacji dla rodziców i profesjonalistów zajmujących się małymi dziećmi dotyczących tego, jak skutecznie wspierać rozwój językowy w sytuacji dwu- i wielojęzyczności.
Szczegółowe dane
Projekt realizowany pod kierownictwem prof. Ewy Haman (Uniwersytet Warszawski) i prof. Niny Gram Garmann (OsloMet)
Jak wygląda badanie?
W naszym badaniu używamy profesjonalnej aplikacji na smartfony oraz standaryzowanych narzędzi (tzw. raportów rodzicielskich), udostępnianych rodzicom online. Dzięki aplikacji, którą stworzyliśmy, rodzice mogą zapisywać słowa wypowiadane przez dzieci, a także te, które dzieci same wymyślają (neologizmy), oraz pierwsze wypowiedzi wielowyrazowe. Dodatkowo rodzice regularnie udzielają informacji na temat otoczenia językowego dziecka i języków, do których dziecko ma dostęp. Aby ułatwić rodzicom systematyczność, aplikacja wysyła regularne powiadomienia. Dzięki aktywności w aplikacji rodzice zdobywają dostęp do dodatkowych materiałów: podcastów z naukowcami i artykułów opisujących rozwój dzieci, raportów i kolorowanek tworzonych z pierwszych słów ich dzieci oraz voucherów do księgarni internetowej EMPIK. Kilkukrotnie rodzice są proszeni o wypełnienie standardowych kwestionariuszy rodzicielskich (MacArthur-Bates Communicative Development Inventories, CDI). Dzięki temu będziemy mogli ustalić dokładny wiek rozpoczęcia mówienia (wypowiadania pierwszych słów) u dzieci jedno- i dwujęzycznych oraz powiązać ten wiek z dalszym rozwojem językowym dzieci. Co istotne, będziemy mogli także powiązać informacje o ścieżce rozwoju językowego dzieci z charakterystyką ich środowiska językowego i uwzględnić różne czynniki społeczne.
Przeczytaj całą informację o badaniu, RODO i wzór zgody na badanie.
Jeśli jesteś zainteresowany projektem i masz do nas jakieś pytania, napisz do nas! projekt.starwords@psych.uw.edu.pl
Projekt StarWords
jest realizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego i finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu OPUS 16. Pełen tytuł projektu: „Nowe perspektywy w ocenianiu wczesnego rozwoju językowego u dzieci jedno- i dwujęzycznych: podłużne internetowe badanie metodą raportów rodzicielskich” (2018/31/B/HS6/03916).