MULTILADA

StarWords

 

Cele projektu

 

Naszym celem w projekcie StarWords, było szczegółowe zbadanie wczesnego rozwoju językowego dzieci jednojęzycznych, dwu- i wielojęzycznych. W StarWords wierzymy, że pierwsze słowa dziecka, wyczekiwane przez rodziców jak gwiazdy na nocnym niebie, kryją w sobie klucz do zrozumienia wczesnych etapów rozwoju językowego.

Zbadaliśmy, jak polskojęzyczne dzieci dwu- i wielojęzyczne, mieszkające w Norwegii i Wielkiej Brytanii, przyswajają swoje języki oraz w jaki sposób proces rozwoju dwu- i wielojęzycznego różni się od rozwoju jednojęzycznego w języku polskim. Obserwowaliśmy rozwój językowy dzieci od momentu pierwszych wypowiedzianych słów aż do wieku trzech–czterech lat.

Projekt koncentrował się głównie na dzieciach polsko-norweskich i polsko-angielskich, ale zachęcaliśmy również rodziny mówiące w innych językach do korzystania z naszej aplikacji. StarWords została dostosowana do wielu różnych języków i mamy nadzieję, że okazała się cennym narzędziem dla rodzin wielojęzycznych. Dzięki projektowi zdobyliśmy wiele istotnych informacji, które mogą wspierać rodziców i specjalistów w zrozumieniu rozwoju językowego dzieci. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w tym przedsięwzięciu!


Dlaczego to ważne?

Do tej pory nikt nie badał trajektorii rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych i jednojęzycznych od momentu wypowiadania pierwszych słów, do ukształtowanego słownika dziecka w wieku 3–4 lat. Nasz projekt pomógł wskazać wiek pierwszych osiągnięć (pojawienie się pierwszych słów i pierwszych wypowiedzi wielowyrazowych) w mowie dzieci dwu- i wielojęzycznych, oraz określić czynniki związane ze środowiskiem językowym, które na te osiągnięcia wpływają. Mamy nadzieję, że wyniki naszego projektu będą stanowiły podstawę do formułowania rekomendacji dla rodziców i profesjonalistów zajmujących się małymi dziećmi, dotyczących tego, jak skutecznie wspierać rozwój językowy w sytuacji dwu- i wielojęzyczności.

Szczegółowe dane

Projekt StarWords został zrealizowany pod kierownictwem prof. Ewy Haman (Uniwersytet Warszawski) i prof. Niny Gram Garmann (OsloMet).

Oslo Metropolitan University, University of Oslo, Lancaster University, University of Cambridge.
31.10.2019–30.10.2023 Aplikacja StarWords jest nadal wspierana - minimum do marca 2024.
prof. Ewa Haman
dr Karolina Muszyńska
dr Grzegorz Krajewski
dr Magdalena Łuniewska-Etenkowska
dr Agnieszka Dynak
Magdalena Krysztofiak
prof. Nina Gram Garmann (OsloMet)
prof. Hanne Gram Simonsen (University of Oslo)
dr Anna Sara Hexeberg Romøren (OsloMet)
dr Pernille Bonnevie Hansen (Inland Norway University of Applied Sciences)
dr Katie Alcock (Lancaster University)
dr Napoleon Katsos (University of Cambridge)

Jak wyglądało badanie?

W naszym badaniu używaliśmy profesjonalnej aplikacji na smartfony oraz standaryzowanych narzędzi (tzw. raportów rodzicielskich), udostępnianych rodzicom online. Dzięki aplikacji, którą stworzyliśmy, rodzice mogli zapisywać słowa wypowiadane przez dzieci, a także te, które dzieci same wymyślają (neologizmy), oraz pierwsze wypowiedzi wielowyrazowe. Dodatkowo rodzice regularnie udzielali informacji na temat otoczenia językowego dziecka i języków, do których dziecko miało dostęp. Aby ułatwić rodzicom systematyczność, aplikacja wysyłała regularne powiadomienia. Dzięki aktywności w aplikacji rodzice zdobywali dostęp do dodatkowych materiałów: podcastów z naukowcami i artykułów opisujących rozwój dzieci, raportów i kolorowanek tworzonych z pierwszych słów ich dzieci oraz voucherów do księgarni internetowej EMPIK. Kilkukrotnie rodzice byli proszeni o wypełnienie standardowych kwestionariuszy rodzicielskich (MacArthur-Bates Communicative Development Inventories, CDI). Dzięki temu mogliśmy ustalić dokładny wiek rozpoczęcia mówienia (wypowiadania pierwszych słów) u dzieci jedno- i dwujęzycznych oraz powiązać ten wiek z dalszym rozwojem językowym dzieci. Co istotne, możliwe było również powiązanie informacji o ścieżce rozwoju językowego dzieci z charakterystyką ich środowiska językowego i uwzględnienie różnych czynników społecznych.

Projekt StarWords

został zrealizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego i zfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu OPUS 16. Pełen tytuł projektu: „Nowe perspektywy w ocenianiu wczesnego rozwoju językowego u dzieci jedno- i dwujęzycznych: podłużne internetowe badanie metodą raportów rodzicielskich” (2018/31/B/HS6/03916).

Ułatwienia dostępu