Moduł 0 - Zapraszamy!
Zawartość kursu 'Dziecko w przyrodzie' w dużym skrócie. Ocena w jakim stopniu idee, które przedstawiamy zgodne są z tym jak Państwo myślą o kontakcie dzieci z przyrodą. Wprowadzenie do kursu, streszczenia lekcji oraz przekonania przedstawione w postaci interaktywnych zadań.
Moduł 1 - O kursie: Metody i Cele
Ograniczenia, słabości kursu internetowego: Brak kontaktu uczący-uczeń. W tym kursie nie sprawdzamy wiedzy, tylko zrozumienie wykładów i zadajemy pytania otwarte bez poprawnych odpowiedzi, pozostawiamy niedosyt, zachęcamy do otwartości. Kurs ma inspirować nauczycieli, aby stwarzali dzieciom jak najwięcej możliwości bezpośredniego kontaktu z przyrodą. Kurs zachęca także do myślenia o umyśle, przedszkolu, kulturze jak o złożonych systemach. Fragmentaryczność vs. całościowość, ciągłość doświadczeń. Przedstawienie podejścia do przyrody w różnych kulturach.
Moduł 2 - Nowe idee w wychowaniu: Gdzie ich szukać i jak je oceniać?
Aktualność wiedzy psychologicznej. Stadialność rozwoju wg. Jeana Piageta vs. ciągłość systemów wiedzy. Ruch zwierząt od przedszkola do profesora. Odmienność myślenia o ludziach, objektach fizycznych, istotach żywych. Ważnym elementem struktury wiedzy są naiwne teorie, które pojawiają się w myśleniu przedszkolaków. Funkcje naiwnej fizyki, naiwnej psychologii, naiwnej biologii. We współczesnym świecie wiedza o otoczeniu mniej przydatna niż w społecznościach małoskalowych. Czy dzieci ucząc się w przedszkolu mają przekonanie, że to czego się uczą będą mogły od razu wykorzystać do realizacji swoich celów?
Moduł 3 - Co z czym się łączy?: Jak zorganizowana jest nasza wiedza i do czego nam służy?
Aktualność wiedzy psychologicznej. Stadialność rozwoju wg. Jeana Piageta vs. ciągłość systemów wiedzy. Ruch zwierząt od przedszkola do profesora. Odmienność myślenia o ludziach, objektach fizycznych, istotach żywych. Ważnym elementem struktury wiedzy są naiwne teorie, które pojawiają się w myśleniu przedszkolaków. Funkcje naiwnej fizyki, naiwnej psychologii, naiwnej biologii. We współczesnym świecie wiedza o otoczeniu mniej przydatna niż w społecznościach małoskalowych. Czy dzieci ucząc się w przedszkolu mają przekonanie, że to czego się uczą będą mogły od razu wykorzystać do realizacji swoich celów?
Moduł 4 - Intuicyjna biologia: Jak przedszkolaki myślą o roślinach i zwierzętach?
Pierwsze zadanie - stwierdzić co żyje. Ruch biologiczny, ruch nakierowany na cel, kategoryzowanie, wewnętrzne przyczyny zachowania. Dlaczego przedszkolaki zwykle nie myślą, że rośliny są żywe. Przewidywanie cech na podstawie rodzaju stworzenia, esencjalizm psychologiczny, wnioskowanie na podstawie kategorii nie podobieństwa, funkcje organów ciała.
Moduł 5 - Po co, czemu i co z tego?: Wnioskowanie i przyczynowość
Wiedza o jednostkowych zdarzeniach jest bezużyteczna. Uogólnianie nowych doświadczeń. Rola reprezentacji kategorii we wnioskowaniu. Kategorie -definicje, zbiory elementów i przekonań przyczynowych. Zainteresowanie budową wewnętrzną, powiązanie zachowania z budową wewnętrzną. Powiązania między elementami wiedzy konieczne, aby była funkcjonalna, Powiązania przyczynowe. Jak dzieci zdobywają informacje przyczynowe.
Moduł 6 - Ekosystem: Przyroda jako inspiracja i kontekst
Jesteśmy przystosowani do tego, żeby działać w środowisku naturalnym. Korzyści poznawcze wynikające z aktywności w przyrodzie. Powiązania między elementami ekosystemu. Definicja ekosystemu. Definicja sieci troficznej. Przykład sieci troficznej.
Moduł 7 - Kultura jako system: Wprowadzenie
Spojrzenie na kulturę jak na złożony system. Dlaczego niektóre idee kolonizują naszą kulturę. Dlaczego niektóre idee wydają się być bardziej wartościowe niż inne. Poszukiwanie centralnej idei która charakteryzuje kulturową postawę wobec przyrody. Stany Zjednoczone: kultura większościowa i Rdzenni Amerykanie. Relacje vs. dominacja. Praktyczny wymiar postawy wobec przyrody.
Moduł 8 - Dobre wzorce: Warto czerpać z najlepszych wzorców
Jaką wiedzę o przyrodzie przekazują rodzice przyrodnicy? Bardzo osobisty opis transformacyjnej roli doświadczenia z przyrodą. Miejsce dziecięcego doświadczenia z przyrodą w różnych kulturach.
Moduł 9 - Korzyści rozwojowe: Kontakt z przyrodą
Znaczenie kontaktu z przyrodą dla społeczno-emocjonalnego uczenia się. Zabawa swobodna. Jak przyroda wspiera funkcjonowanie uwagi? Niedostatek aktywności fizycznej we współczesnej kulturze. Ćwiczenia fizyczne przez zabawę w przyrodzie.
Moduł 10 - Praktycy: Ewa Kaliszuk
Wywiad z Ewą Kaliszuk
Moduł 11 - Praktycy: Violetta Pietrzyk
Wywiad z Violettą Pietrzyk
Moduł 12 - Praktycy: Sviatlana Kharkevich
Wywiad ze Sviatlaną Kharevich
Moduł 13 - Praktycy: Małgorzata Dvořáková
Wywiad z Małgorzatą Dvořákovą