MULTILADA

PolkaNorski

 





Cele projektu


 

W projekcie PolkaNorski, badaliśmy rozwój umiejętności językowych i wiedzy o świecie polsko-norweskich dzieci wielojęzycznych oraz ich jednojęzycznych rówieśników w Polsce i Norwegii.

Skupiliśmy się na zrozumienie związku między umiejętnościami językowymi dzieci a ich wiedzą o świecie oraz środowiskiem językowym, kulturowym i edukacyjnym, w którym dorastały. W ramach czterech pakietów badawczych przeanalizowaliśmy dane dotyczące wielojęzycznych polsko-norweskich dzieci oraz jednojęzycznych dzieci norweskich i polskich w wieku od 2 do 6 lat.

Przeprowadziliśmy badania rozwoju językowego u dzieci jednojęzycznych i wielojęzycznych, porównując między sobą trzy grupy językowe (dwie jednojęzyczne: polską i norweską oraz jedną dwujęzyczną) oraz obserwując przebieg rozwoju językowego dzieci od 2 lat do końca wieku przedszkolnego. Zajmowaliśmy się również obserwacją i opisem mózgowych podstaw przetwarzania słów u dzieci. Analizowaliśmy wpływ kultury, w której wychowywały się dzieci, na ich rozwój językowy oraz zdobywanie wiedzy o świecie przyrody.

Ponadto spróbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, czy można skutecznie wspierać rodziców spodziewających się dziecka, aby ich przyszłe wielojęzyczne potomstwo miało optymalne warunki do rozwoju językowego.

Wierzymy, że projekt PolkaNorski dostarczył cennych danych, które pozwalają lepiej zrozumieć rozwój językowy i poznawczy dzieci w różnych środowiskach językowych i kulturowych.


Dlaczego to ważne?

Ze względu na migracje pomiędzy krajami Europy coraz więcej dzieci dorasta w wielojęzykowym oraz wielokulturowym środowisku i przyswaja więcej niż jeden język. Zagadnienia wielojęzyczności oraz jej wspierania, zanim dzieci rozpoczną edukację szkolną, są obecnie szczególnie istotne. Nasz projekt skupił się na grupie dzieci polskich imigrantów w Norwegii, którzy stanowią liczną grupę w tym kraju. Badania umożliwiły wszechstronny opis rozwoju dzieci jednojęzycznych i wielojęzycznych, zarówno pod względem wczesnego rozwoju językowego oraz nabywania wiedzy o świecie przyrody, jak i mózgowych podstaw przetwarzania języka u dzieci oraz przekonań rodziców dotyczących rozwoju językowego dzieci. Projekt umożliwił określenie przebiegu typowego rozwoju językowego u dzieci wielojęzycznych, tym samym pozwalając na dokładniejszą diagnozę pod kątem ewentualnych zaburzeń językowych. Ponadto przeprowadzone przez nas badania, mogą pomóc w stworzeniu wytycznych dotyczących wspierania wczesnego rozwoju językowego dzieci wielojęzycznych w kontekście rodzinnym oraz edukacyjnym.

Szczegółowe dane

Projekt został zrealizowany pod kierownictwem prof. Ewy Haman (Uniwersytet Warszawski) i prof. Niny Gram Garmann (Oslo Metropolitan University & MultiLing, University of Oslo).

1.10.2020–31.03.2024
prof. dr hab. Ewa Haman
Katarzyna Bajkowska
Martyna Burdach
dr Anna Duszyk
dr Agnieszka Dynak
Natalia Falkiewicz
Ewelina Fryzowska
dr Ewa Komorowska
dr Grzegorz Krajewski
Magdalena Krysztofiak
dr Itziar Lozano Sánchez
dr Magdalena Łuniewska
Wiktoria Ogonowska
Judyta Pacewicz
dr Andrzej Tarłowski
dr hab. Przemysław Tomalski prof. IP PAN
prof. Nina Gram Garmann (OsloMet & MultiLing, UiO)
Ewelina Baj (OsloMet)
dr Ingeborg Sophie Bjønness Ribu (MultiLing, UiO)
dr Pernille Hansen (Inland Norway University of Applied Sciences & MultiLing, UiO)
dr Anna Sara Hexeberg Romøren (OsloMet & MultiLing, UiO)
Elizabeth Holm (OsloMet)
Katarzyna Kaniuk (OsloMet)
Svitlana Kharkevich (OsloMet)
dr Jolanta Kilanowska (OsloMet)
dr Franziska Köder (MultiLing, UiO)
Karolina Krupa-Gaweł (OsloMet)
Paulina Kudyba (OsloMet)
Lisa Laumann (OsloMet)
Cecilie Rummelhoff (MultiLing, UiO)
dr Mari Sandbakken (OsloMet)
Marta Stasiukiewicz
dr Monika Stąpor (OsloMet)
Ayla Fjeld Skorpen (OsloMet)
Eirik Tengesdal (OsloMet)
dr Michelle White (MultiLing, UiO)

Co się u nas działo?

  • 31.03.2024

    Projekt PolkaNorski oficjalnie zakończył się 31.03.2024!
    W naszych badaniach wzięły udział 1523 rodziny oraz 59 nauczycieli, pracowało z nami 57 badaczy, złożyliśmy do publikacji 10 artykułów związanych z projektem.
    Dziękujemy wszystkim naszym uczestnikom, badaczom, studentom i współpracownikom! Bez Waszej pomocy PolkaNorski nie byłby możliwy!
  • 14.03.2024

    Odbyła się konferencja podsumowująca projekt PolkaNorski:
    Polish, Norwegian or both: attempts at large-scale studies on language and cognitive development. Findings and challenges.
    Program konferencji można zobaczyć tutaj.
  • 5-9.02.2024

    Spędziliśmy twórczo czas w Chęcinach, gdzie podczas warsztatów pisania pracowaliśmy nad publikacjami projektowymi. Zobacz relację na naszym Instagramie lub Facebooku.
  • 19.12.2023

    Gratulujemy! Katarzyna Bajkowska obroniła pracę magisterską
    Developing a Questionnaire on Parents’ Knowledge and Beliefs about Language Development and Bilingualism!
  • 25-27.11.2023

    Agnieszka Dynak oraz Magdalena Krysztofiak zaprezentowały nasz projekt
    na konferencji MPal w Nijmegen w Holandii.
  • 23-24.11.2023

    Natalia Falkiewicz, Ewelina Fryzowska oraz Wiktoria Ogonowska
    zaprezentowały nasz projekt podczas
    konferencji NeuroCog 2023 w Brukseli.
Projekt PolkaNorski
został zrealizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego

i zfinansowany ze środków Funduszy Norweskich (www.norwaygrants.org) za pośrednictwem Narodowego Centrum Nauki (www.ncn.gov.pl) w ramach konkursu GRIEG. Tytuł projektu: „Przyswajanie polskiego i norweskiego oraz wiedzy o świecie przez dzieci jedno- i wielojęzyczne” (UMO-2019/34/H/HS6/00615; wartość dofinansowania: ok. 1500000 Euro)

Ułatwienia dostępu