MULTILADA

DwuZam

 

Dwujęzyczność zamierzona to sytuacja, w której co najmniej jedno z rodziców decyduje się - przynajmniej przez część czasu - mówić do dziecka w innym języku niż swój język ojczysty (i innym niż język społeczności). Przykładem może być rodzina Polaków mieszkających w Polsce, w której mama decyduje się na komunikację z dzieckiem w języku angielskim.

 
 

Cele projektu

W projekcie spróbujemy oszacować, jak wiele rodzin w Polsce wprowadza dwujęzyczność zamierzoną. Sprawdzimy, jakie jest środowisko społeczno-ekonomiczne, psychologiczne i językowe dzieci wychowywanych w dwujęzyczności zamierzonej. Dowiemy się, jaki wpływ na rozwój językowy, poznawczy i emocjonalny dzieci ma dwujęzyczność zamierzona. 

 

Dlaczego to ważne?

Coraz więcej rodzin wprowadza dwujęzyczność zamierzoną, zarówno w Europie Wschodniej, jak i w Azji. Nie wiemy jeszcze, jak ta decyzja wpływa na życie rodziny: jej dobrostan i rozwój językowy i poznawczy dziecka. Nasz projekt jest jednym z pierwszych, które będą mogły odpowiedzieć na te pytania.

Kogo zaprosimy do badań?

Do udziału w projekcie zaprosimy rodziców praktykujących dwujęzyczność zamierzoną z dziećmi w wieku od pierwszego roku życia do około 10 lat (badania kwestionariuszowe online). Do bezpośrednich badań z udziałem dzieci i rodziców będziemy zapraszać rodziny z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat: jednojęzyczne, dwujęzyczne naturalnie (z rodzicem pochodzącym z kraju anglojęzycznego) oraz praktykujące dwujęzyczność zamierzoną. Rozpoczęcie badań planujemy na III lub IV kwartał 2025.

Asystenci badawczy

Poznaj badaczy i badaczki wspierających nasz projekt


Mateusz Dudka



Mateusz Dudka jest asystentem w Instytucie Psychologii UMCS w Lublinie, a także nauczycielem psychologii w programie matury międzynarodowej IB DP. Naukowo interesuje się wpływem uczenia się języków obcych na funkcje wykonawcze, co stanowi również temat pracy doktorskiej.
 



Dominika Lis



Dominika Lis jest wykonawczynią w projekcie DwuZam, który koncentruje się na zjawisku dwujęzyczności zamierzonej. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Psychologii UW. Była zaangażowana w badania na temat spektrum autyzmu w ramach projektu “A jak Autyzm 2024” pod kierunkiem prof. Ewy Pisuli. Jej zainteresowania naukowe związane są z psychologią rozwojową, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju językowego i społecznego dzieci. 
 



Monika Mordawska



Monika jest studentką 4. roku psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Jako specjalność wybrała psychologię kliniczną dziecka i rodziny. Interesuje się psychologią rozwojową, w tym szczególnie teoriami psychodynamicznymi i systemowymi oraz psycholingwistyką. Rozwija się badawczo i realizuje się jako przewodnicząca Sekcji Prowadzenia Badań Koła Psychologii Dzieci i Młodzieży "El Niño". 
 



Aleksandra Możdżeń



Aleksandra Możdżeń jest absolwentką psychologii na UW, a obecnie studentką Wydziału "Artes Liberales". Uwielbia kontakt i pracę z dziećmi, a badawczo interesuje się zarówno rozwojem człowieka, jak i zagadnieniami związanymi ze zmianami społecznymi. W szczególności ciekawią ją sposoby przeplatania się rozwoju językowego i społeczno-kulturowego u dzieci, zwłaszcza w kontekście dwujęzyczności.
 



Katarzyna Piwko



Katarzyna Piwko jest absolwentką psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizacja: psychologia kliniczna dziecka i rodziny. We wrześniu 2025 r. dołączyła do projektu DwuZam (dotyczącego dwujęzyczności zamierzonej) w roli asystentki badawczej. Wcześniej odbyła staż w Ośrodku Terapeutycznym przy Wydziale Psychologii UW w grupie dzieci w wieku przedszkolnym. Obecnie rozwija swoje kompetencje w szkole psychoterapii poznawczo-behawioralnej. W przyszłości chciałaby łączyć praktykę kliniczną z działalnością naukową.
 



Bartosz Postawa



Bartosz Postawa jest psychologiem z wykształcenia. Obecnie pracuje jako asystent badawczo-dydaktyczny w Katedrze Psychologii Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z psychologią Ja."
 
 



Natalia Ziętara González



Natalia Ziętara González jest studentką III roku psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Jest członkinią Sekcji Badań Koła Psychologii Dzieci i Młodzieży El Niño UW, gdzie koordynuje projekt ,,React Baby” o reaktywności na stres u niemowląt. Interesuje się między innymi dwujęzycznością u dzieci. Obecnie jest asystentką badawczą w projekcie DwuZam o dwujęzyczności zamierzonej, w którym uczestniczy przy badaniach w szkołach i z dziećmi po angielsku. 
 


 

Projekt DwuZam
jest realizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego

 i finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu SONATA 19, a jego pełna nazwa to „Zjawisko wychowywania dzieci w języku nieojczystym: charakterystyka ilościowa i jakościowa oraz konsekwencje rozwojowe” (2023/51/D/HS6/02480). 

Ułatwienia dostępu