MULTILADA
DwuZam
Dwujęzyczność zamierzona to sytuacja, w której co najmniej jedno z rodziców decyduje się - przynajmniej przez część czasu - mówić do dziecka w innym języku niż swój język ojczysty (i innym niż język społeczności). Przykładem może być rodzina Polaków mieszkających w Polsce, w której mama decyduje się na komunikację z dzieckiem w języku angielskim.
Cele projektu
W projekcie spróbujemy oszacować, jak wiele rodzin w Polsce wprowadza dwujęzyczność zamierzoną. Sprawdzimy, jakie jest środowisko społeczno-ekonomiczne, psychologiczne i językowe dzieci wychowywanych w dwujęzyczności zamierzonej. Dowiemy się, jaki wpływ na rozwój językowy, poznawczy i emocjonalny dzieci ma dwujęzyczność zamierzona.
Dlaczego to ważne?
Coraz więcej rodzin wprowadza dwujęzyczność zamierzoną, zarówno w Europie Wschodniej, jak i w Azji. Nie wiemy jeszcze, jak ta decyzja wpływa na życie rodziny: jej dobrostan i rozwój językowy i poznawczy dziecka. Nasz projekt jest jednym z pierwszych, które będą mogły odpowiedzieć na te pytania.
Kogo zaprosimy do badań?
Do udziału w projekcie zaprosimy rodziców praktykujących dwujęzyczność zamierzoną z dziećmi w wieku od pierwszego roku życia do około 10 lat (badania kwestionariuszowe online). Do bezpośrednich badań z udziałem dzieci i rodziców będziemy zapraszać rodziny z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat: jednojęzyczne, dwujęzyczne naturalnie (z rodzicem pochodzącym z kraju anglojęzycznego) oraz praktykujące dwujęzyczność zamierzoną. Rozpoczęcie badań planujemy na III lub IV kwartał 2025.
Projekt DwuZam
jest realizowany na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
i finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu SONATA 19, a jego pełna nazwa to „Zjawisko wychowywania dzieci w języku nieojczystym: charakterystyka ilościowa i jakościowa oraz konsekwencje rozwojowe” (2023/51/D/HS6/02480).