Poznaj nasz zespół
i naszych współpracowników
Zespół MultiLADA
Multilingual Language Development and Assessment Lab
Ewa Haman
Ewa Haman jest profesorem na Wydziale Psychologii UW. Przed kierowaniem projektami PolkaNorski i StarWords prowadziła projekty dotyczące rozwoju językowego dzieci dwujęzycznych (np. projekt Bi-SLI-PL finansowany przez NCN we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim). Jest autorką metody tworzenia Międzyjęzykowych Zadań Leksykalnych oraz współautorką znormalizowanych testów do oceny rozwoju językowego dzieci polskojęzycznych. Prowadziła liczne warsztaty dla rodziców dzieci wielojęzycznych.
Agnieszka Dynak
Agnieszka Dynak jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Naukowo zajmuje się przede wszystkim rozwojem językowym, ale ma na koncie również projekty badające neuronalne korelaty rozwoju mowy oraz czytania. W projekcie PolkaNorski była odpowiedzialna za realizację jednego z badań, w ramach którego stworzono interwencję rodzicielską dotyczącą wspierania rozwoju wielojęzycznego małych dzieci. Aktualnie zajmuje się tworzeniem e-learningowego kursu opartego na tej interwencji oraz realizuje grant, w którym bada związki pomiędzy przekonaniami rodziców a rozwojem językowym ich dwujęzycznych dzieci.
Joanna Kamykowska
Joanna Kamykowska z wykształcenia jest psychologiem i pedagogiem. Obecnie jest doktorantką na Wydziale Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Zanim trafiła na studia doktoranckie, pracowała jako diagnosta i nauczycielka akademicka.
Ewa Komorowska
Ewa Komorowska jest polonistką z wykształcenia i portugalistką z zamiłowania. Na Wydziale Polonistyki UJ obroniła rozprawę doktorską na temat nauczania języka polskiego jako obcego dla potrzeb biznesowych. Interesuje się nauczaniem i uczeniem się języków obcych, a także emigracją polską w świecie. Obecnie pracuje jako menedżer w projekcie PolkaNorski.
Grzegorz Krajewski
Grzegorz Krajewski jest adiunktem na Wydziale Psychologii UW. W 2008 roku obronił doktorat na Uniwersytecie Manchesterskim w zespole profesor Eleny Lieven. W 2016 był koordynatorem projektu popularyzującego wiedzę o rozwoju dzieci dwujęzycznych. Jest współautorem polskich adaptacji kwestionariuszy CDI, a obecnie kieruje opracowaniem wersji adaptatywnych CDI i stworzeniem wersji CDI dla starszych dzieci.
Magdalena Krysztofiak
Magdalena Krysztofiak jest doktorantką w projekcie PolkaNorski. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Psychologii UW. Była zaangażowana w badania rozwoju teorii umysłu u dzieci typowo rozwijających się, dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz dzieci głuchych używających implantów ślimakowych, pod kierunkiem dr Agnieszki Pluty. Interesuje się zagadnieniami rozwoju językowego i społecznego dzieci.
Magdalena Łuniewska
Magdalena Łuniewska jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Obroniła dwa doktoraty - z psychologii (Wydział Psychologii UW) i z biologii (Instytut Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego). Naukowo interesuje się psycholingwistyką rozwojową, szczególnie nabywaniem słownictwa, i pomiarem psychometrycznym. Obecnie zajmuje się rozwijaniem CLT - tworzeniem nowych wersji zadań, przygotowywaniem podręcznika do zadań, oraz normalizacją CLT w ramach projektu PolkaNorski.
Karolina Muszyńska
Karolina Muszyńska jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Jej zainteresowania badawcze obejmują nabywanie języka przez dzieci jedno- i wielojęzyczne oraz sposoby pomiaru zasobu słownictwa u małych dzieci (np. za pomocą raportów rodziców, w tym narzędzi internetowych, takich jak aplikacje mobilne i kwestionariusze wykorzystujące komputerowe testy adaptatywne). Obecnie kieruje własnym projektem badawczym "Od słowa do zdania" w którym bada związek między rozwojem słownictwa i gramatyki dzieci jedno- i dwujęzycznych.
Itziar Lozano Sánchez
Itziar Lozano Sánchez byłą post-doc'iem na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie brała udział w WP-2 projektu PolkaNorski. Obecnie pracuje jako badaczka w Neurocognitive Development Lab w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk, gdzie kieruje projektem Sonatina pt. „Early sex differences in attention to the articulating mouth as a female protective candidate mechanism in Autism Spectrum Disorder”. Jej głównym obszarem badawczym jest analiza sposobu, w jaki wczesne zdolności percepcyjne i uwagowe niemowląt wspierają ich późniejszy rozwój językowy; jakie są względne role doświadczeń językowych i dojrzewania mózgu w nauce słów w okresie wczesnego dzieciństwa oraz jakie znaczenie mają mechanizmy specyficzne dla płci, które mogą stanowić czynnik buforowy dla rozwój języka u dzieci rozwijających się typowo i atypowo, ze szczególnym uwzględnieniem niemowląt o zwiększonym prawdopodobieństwie wystąpienia autyzmu.
Barbara Łukomska
Barbara Łukomska jest doktorantką w projekcie StarWords. Z wykształcenia jest psychologiem i iberystą. Pracę magisterską dotyczącą dzieci jedno- i dwujęzycznych pisała w ramach projektu Bi-SLI na Wydziale Psychologii UW. Jej zainteresowania badawcze dotyczą dziecięcych neologizmów i słowotwórstwa w sytuacji wielojęzyczności. Poza pracą badawczą zajmuje się tłumaczeniem literatury.
Andrzej Tarłowski
Andrzej Tarłowski jest adiunktem na Wydziale Psychologii Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie. Interesuje się wpływem doświadczeń z przyrodą na rozwój wiedzy biologicznej. W ramach pracy doktorskiej porównywał różne aspekty myślenia o istotach żywych u dzieci wychowujących się w miastach i w parkach narodowych. W projekcie PolkaNorski bada wpływ wielojęzyczności i różnic w systemach edukacyjnych Polski i Norwegii na rozwój językowy i wiedzę o świecie.
Współpracownicy
Poznaj naszych współpracowników naukowych
Nina Gram Garmann
Nina Gram Garmann jest profesorem na Wydziale Wczesnej Edukacji Dziecięcej w Oslo Metropolitan University (OsloMet). Badała pierwsze słowa norweskich dzieci, interesuje się też rozwojem fonologicznym i leksykalnym. Obecnie prowadzi badania w przedszkolach (norweskie barnehage), gdzie bada rozwój językowy dzieci wielokulturowych i wielojęzycznych. Z prof. Garmann współpracujemy w ramach projektów StarWords i PolkaNorski (gdzie prof. Garmann jest kierownikiem projektu po stronie norweskiej).
Pernille Hansen
Pernille Hansen jest profesorem w Inland Norway University of Applied Sciences. W swoim doktoracie badała słownictwo polsko-norweskich dzieci dwujęzycznych w wieku wczesnoszkolnym za pomocą zadań CLT, których norweskiej wersji jest współautorką. Z Pernille Hansen współpracujemy w ramach projektów StarWords, PolkaNorski oraz CLT.
Anna Sara Hexeberg Romøren
Anna Sara Hexeberg Romøren jest adiunktem na Wydziale Wczesnej Edukacji Dziecięcej w Oslo Metropolitan University (OsloMet). Bada rozwój językowy dzieci mieszkających w Norwegii. Uczestniczy w projektach badających nabywanie intonacji w różnych językach (BlikSSt), użycie języków w przedszkolach (Multiple Languages) oraz rozwijających norweskie CDI (LAT) Z Anną Sarą współpracujemy w ramach projektów StarWords i PolkaNorski.
Natalia Gagarina
Natalia Gagarina kieruje obszarem badawczym 2 „Rozwój języka i wielojęzyczność” w Leibniz-Center General Linguistics (ZAS). Jej badania koncentrują się na jednojęzycznym i dwujęzycznym (a)typowym przyswajaniu języków w dziedzinach słownictwa i morfoskładni. W ostatnich latach intensywnie pracowała nad makro- i mikrostrukturą narracji oraz rozwojem metod oceny językowej dzieci wielojęzycznych. Obecnie współpracujemy z prof. Gagariną w projekcie CLT.
Joanna Kołak
Joanna Kołak jest badaczką na University of Salford w Manchesterze. Na Wydziale Psychologii UW obroniła doktorat, w którym badała środowisko językowe i rozwój słownictwa polsko-angielskich dzieci w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Popularyzuje wiedzę o dwujęzyczności i wpływie mediów cyfrowych na rozwój dzieci na Instagramie.
Eirik Tengesdal
Eirik Tengesdal jest adiunktem języka norweskiego w Departamencie Edukacji Wczesnoszkolnej (BLU) OsloMet. Jest również gościnnym badaczem w zakresie językoznawstwa w Instytucie Językoznawstwa i Studiów Skandynawskich (ILN) na Uniwersytecie w Oslo (UiO).
Realizuje doktorat na Uniwersytecie w Oslo, specjalizując się w językoznawstwie skandynawskim. Jego badania doktorskie koncentrują się na analizie wariacji prozodycznej w norweskich konstrukcjach czasownikowo-cząsteczkowych. Projekt ten jest częścią finansowanego przez RCN projektu „Variation and Change in the Scandinavian Verb Phrase” (Wariacja i zmiana w skandynawskiej frazie czasownikowej).
Ingeborg Sophie Ribu
Ingeborg Sophie Ribu jest profesorem nadzwyczajnym w dziedzinie edukacji specjalnej i integracyjnej. Jej zainteresowania badawcze obejmują rozwój językowy, zaburzenia językowe, wielojęzyczność oraz związek między językiem a zdolnościami poznaczymi.
Wcześniejsi współpracownicy
Poznaj naukowców, z którymi współpracowaliśmy wcześniej
Anna Duszyk-Bogorodzka
Absolwenci
Poznaj naszych absolwentów
Katarzyna Bajkowska
Piotr Król
Dorota Orzeszek
Sonia Przygocka