Poznaj nasz zespół
i naszych współpracowników
Zespół MultiLADA
Multilingual Language Development and Assessment Lab
Ewa Haman
Ewa Haman jest profesorem na Wydziale Psychologii UW. Przed kierowaniem projektami PolkaNorski i StarWords prowadziła projekty dotyczące rozwoju językowego dzieci dwujęzycznych (np. projekt Bi-SLI-PL finansowany przez NCN we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim). Jest autorką metody tworzenia Międzyjęzykowych Zadań Leksykalnych oraz współautorką znormalizowanych testów do oceny rozwoju językowego dzieci polskojęzycznych. Prowadziła liczne warsztaty dla rodziców dzieci wielojęzycznych.
Agnieszka Dynak
Agnieszka Dynak jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Brała udział w kilku projektach naukowych, z których większość dotyczyła rozwoju językowego lub rozwoju umiejętności czytania. Koordynowała badania polskich dzieci jednojęzycznych w projekcie Bi-SLI-PL. Uczestniczyła również w realizacji projektu dotyczącego mózgowych podstaw dysleksji rozwojowej. Kieruje grantem, w którym bada podobieństwa i różnice między dziećmi z dysleksją i dziećmi, które późno zaczęły mówić.
Joanna Kamykowska
Joanna Kamykowska z wykształcenia jest psychologiem i pedagogiem. Obecnie jest doktorantką na Wydziale Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Zanim trafiła na studia doktoranckie, pracowała jako diagnosta i nauczycielka akademicka.
Joanna Kołak
Joanna Kołak jest badaczką na University of Salford w Manchesterze. Na Wydziale Psychologii UW obroniła doktorat, w którym badała środowisko językowe i rozwój słownictwa polsko-angielskich dzieci w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Popularyzuje wiedzę o dwujęzyczności i wpływie mediów cyfrowych na rozwój dzieci na Instagramie.
Ewa Komorowska
Ewa Komorowska jest polonistką z wykształcenia i portugalistką z zamiłowania. Na Wydziale Polonistyki UJ obroniła rozprawę doktorską na temat nauczania języka polskiego jako obcego dla potrzeb biznesowych. Interesuje się nauczaniem i uczeniem się języków obcych, a także emigracją polską w świecie. Obecnie pracuje jako menedżer w projekcie PolkaNorski.
Grzegorz Krajewski
Grzegorz Krajewski jest adiunktem na Wydziale Psychologii UW. W 2008 roku obronił doktorat na Uniwersytecie Manchesterskim w zespole profesor Eleny Lieven. W 2016 był koordynatorem projektu popularyzującego wiedzę o rozwoju dzieci dwujęzycznych. Jest współautorem polskich adaptacji kwestionariuszy CDI, a obecnie kieruje opracowaniem wersji adaptatywnych CDI i stworzeniem wersji CDI dla starszych dzieci.
Magdalena Krysztofiak
Magdalena Krysztofiak jest doktorantką w projekcie PolkaNorski. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Psychologii UW. Była zaangażowana w badania rozwoju teorii umysłu u dzieci typowo rozwijających się, dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz dzieci głuchych używających implantów ślimakowych, pod kierunkiem dr Agnieszki Pluty. Interesuje się zagadnieniami rozwoju językowego i społecznego dzieci.
Magdalena Łuniewska
Magdalena Łuniewska jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Obroniła dwa doktoraty - z psychologii (Wydział Psychologii UW) i z biologii (Instytut Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego). Naukowo interesuje się psycholingwistyką rozwojową, szczególnie nabywaniem słownictwa, i pomiarem psychometrycznym. Obecnie zajmuje się rozwijaniem CLT - tworzeniem nowych wersji zadań, przygotowywaniem podręcznika do zadań, oraz normalizacją CLT w ramach projektu PolkaNorski.
Karolina Muszyńska
Karolina Muszyńska jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Była menadżerką kilku projektów, nie tylko związanych z dwujęzycznością. Kierowała własnym projektem badawczym w którym badała opowiadania tworzone przez rodziców i dzieci dwujęzyczne w obu ich językach. Jej zainteresowania badawcze obejmują trójjęzyczność. Obecnie pracuje jako postdok w projekcie StarWords.
Itziar Lozano Sánchez
Itziar Lozano Sánchez jest post-dociem na Wydziale Psychologii UW. We wrześniu 2021 obroniła doktorat z dziedziny psychologii na Universidad Autónoma de Madrid w Hiszpanii. W ramach pracy doktorskiej badała rozwój wczesnych mechanizmów audiowizualnego przetwarzania mowy w pierwszym roku życia u dzieci o podwyższonym ryzyku rozwoju zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Barbara Łukomska
Barbara Łukomska jest doktorantką w projekcie StarWords. Z wykształcenia jest psychologiem i iberystą. Pracę magisterską dotyczącą dzieci jedno- i dwujęzycznych pisała w ramach projektu Bi-SLI na Wydziale Psychologii UW. Jej zainteresowania badawcze dotyczą dziecięcych neologizmów i słowotwórstwa w sytuacji wielojęzyczności. Poza pracą badawczą zajmuje się tłumaczeniem literatury.
Anna Duszyk
Anna Duszyk-Bogorodzka jest adiunktem na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS oraz asystentem na Wydziale Fizyki UW. Celem prowadzonych przez nią badań jest poszukiwanie neuronalnych wskaźników świadomego przetwarzania bodźców w oparciu o technikę elektroencefalografii w celu wspomagania diagnostyki pacjentów z zaburzeniami świadomości. Obecnie skupia się na zagadnieniach przetwarzania języka u dzieci dwujęzycznych w ramach projektu PolkaNorski oraz na identyfikacji procesów związanych ze świadomym przetwarzaniem mowy u pacjentów.
Studenci
Poznaj naszych studentów
Katarzyna Bajkowska
Katarzyna Bajkowska jest studentką na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, na specjalizacji Social Research. Otrzymała stypendium na realizację pracy magisterskiej w projekcie PolkaNorski. Pracuje przy tworzeniu interwencji dla przyszłych rodziców dzieci dwujęzycznych.
Piotr Król
Piotr Król jest stypendystą w projekcie StarWords. Ukończył studia magisterskie z Cognitive Science na Wydziale Psychologii UW. Współopracował elektroniczne wersje Inwentarzy Rozwoju Mowy i Komunikacji, w tym wersję adaptatywną. Obecnie zajmuje się ich przygotowywaniem do otwartego dostępu.
Dorota Orzeszek
Dorota Orzeszek jest stypendystką projektu PolkaNorski.
Zawodowo zajmuje się dostępnością (accessibility) oraz user experience (UX) i szeroko pojętą tematyką interakcji człowiek-komputer prowadząc warsztaty i szkolenia oraz współpracując przy projektach komercyjnych i naukowych.
Sonia Przygocka
Sonia Przygocka jest studentką (wkrótce absolwentką) psychologii i informatyki, stypendystką StarWords. W projekcie zajmuje się pilotażem trzeciej części CDI oraz tworzeniem aplikacji do wypełniania kwestionariuszy online. Interesuje się rozwojem języka, zarówno u dzieci jak i u maszyn.
Współpracownicy
Poznaj naszych współpracowników naukowych
Andrzej Tarłowski
Andrzej Tarłowski jest adiunktem na Wydziale Psychologii Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie. Interesuje się wpływem doświadczeń z przyrodą na rozwój wiedzy biologicznej. W ramach pracy doktorskiej porównywał różne aspekty myślenia o istotach żywych u dzieci wychowujących się w miastach i w parkach narodowych. W projekcie PolkaNorski bada wpływ wielojęzyczności i różnic w systemach edukacyjnych Polski i Norwegii na rozwój językowy i wiedzę o świecie.
Nina Gram Garmann
Nina Gram Garmann jest profesorem na Wydziale Wczesnej Edukacji Dziecięcej w Oslo Metropolitan University (OsloMet). Badała pierwsze słowa norweskich dzieci, interesuje się też rozwojem fonologicznym i leksykalnym. Obecnie prowadzi badania w przedszkolach (norweskie barnehage), gdzie bada rozwój językowy dzieci wielokulturowych i wielojęzycznych. Z prof. Garmann współpracujemy w ramach projektów StarWords i PolkaNorski (gdzie prof. Garmann jest kierownikiem projektu po stronie norweskiej).
Hanne Gram Simonsen
Hanne Gram Simonsen jest profesorem w MultiLing - Center for Multilingualism in Society across the Lifespan na Uniwersytecie w Oslo. Jest pierwszą autorką norweskich wersji kwestionariuszy rodzicielskich CDI. Była także zaangażowana w badania rozwoju językowego polsko-norweskich dzieci dwujęzycznych. Z prof. Simonsen współpracujemy w ramach projektów StarWords, PolkaNorski i CLT.
Pernille Hansen
Pernille Hansen jest profesorem w Inland Norway University of Applied Sciences. W swoim doktoracie badała słownictwo polsko-norweskich dzieci dwujęzycznych w wieku wczesnoszkolnym za pomocą zadań CLT, których norweskiej wersji jest współautorką. Z Pernille Hansen współpracujemy w ramach projektów StarWords, PolkaNorski oraz CLT.
Anna Sara Hexeberg Romøren
Anna Sara Hexeberg Romøren jest adiunktem na Wydziale Wczesnej Edukacji Dziecięcej w Oslo Metropolitan University (OsloMet). Bada rozwój językowy dzieci mieszkających w Norwegii. Uczestniczy w projektach badających nabywanie intonacji w różnych językach (BlikSSt), użycie języków w przedszkolach (Multiple Languages) oraz rozwijających norweskie CDI (LAT) Z Anną Sarą współpracujemy w ramach projektów StarWords i PolkaNorski.
Katie Alcock
Katie Alcock jest starszym wykładowcą na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Lancaster. Interesuje się rozwojem językowym i wpływem zdrowia na rozwój dziecka. Jest pierwszą autorką brytyjskiej wersji kwestionariusza rodzicielskiego CDI Words and Gestures. Z Katie Alcock współpracujemy w ramach projektów StarWords i w związku z tworzeniem nowych wersji CDI.
Napoleon Katsos
Napoleon Katsos jest starszym wykładowcą na Cambridge Language Sciences Interdisciplinary Research Centre na Uniwersytecie w Cambridge. Przez wiele lat badał rozwój dzieci dwujęzycznych, w tym polsko-angielskich, za pomocą kwestionariuszy rodzicielskich CDI. Specjalizuje się w między-językowych badaniach rozwoju językowego. Z Napoleonem Katsosem współpracujemy w ramach projektów StarWords i CDI.
Przemysław Tomalski
Przemysław Tomalski jest założycielem i kierownikiem pierwszej Pracowni Psychologii Niemowląt w Polsce. Interesuje się tematem związków pomiędzy rozwojem psychicznym a rozwojem mózgu, np. tym w jaki sposób wczesne doświadczenia niemowląt wpływają na ich sposób radzenia sobie z wyzwaniami, uczenie się i organizowanie swoich działań. Z Przemysławem Tomalskim współpracujemy w ramach projektu PolkaNorski.
Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic
Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic jest adiunktem w Instytucie Anglistyki UW. Jej zainteresowania naukowe dotyczą m.in. przyswajania języka drugiego i obcego, transferu i świadomości językowej w przyswajaniu języków. Agnieszka Otwinowska jest kierownikiem zespołu badawczego Experimental Linguistics Lab prowadzonego na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Z Agnieszką Otwinowską współpracujemy obecnie w ramach projektu CLT.
Natalia Gagarina
Natalia Gagarina kieruje obszarem badawczym 2 „Rozwój języka i wielojęzyczność” w Leibniz-Center General Linguistics (ZAS). Jej badania koncentrują się na jednojęzycznym i dwujęzycznym (a)typowym przyswajaniu języków w dziedzinach słownictwa i morfoskładni. W ostatnich latach intensywnie pracowała nad makro- i mikrostrukturą narracji oraz rozwojem metod oceny językowej dzieci wielojęzycznych. Obecnie współpracujemy z prof. Gagariną w projekcie CLT.
Wcześniejsi współpracownicy
Poznaj naukowców, z którymi współpracowaliśmy wcześniej