Poznaj nasz zespół
i naszych współpracowników
Zespół MultiLADA
Multilingual Language Development and Assessment Lab
Ewa Haman
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Ewa Haman jest profesorem na Wydziale Psychologii UW. Przed kierowaniem projektami PolkaNorski i StarWords prowadziła projekty dotyczące rozwoju językowego dzieci dwujęzycznych (np. projekt Bi-SLI-PL finansowany przez NCN we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim). Jest autorką metody tworzenia Międzyjęzykowych Zadań Leksykalnych oraz współautorką znormalizowanych testów do oceny rozwoju językowego dzieci polskojęzycznych. Prowadziła liczne warsztaty dla rodziców dzieci wielojęzycznych.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Agnieszka Dynak
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Agnieszka Dynak jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Brała udział w kilku projektach naukowych, z których większość dotyczyła rozwoju językowego lub rozwoju umiejętności czytania. Koordynowała badania polskich dzieci jednojęzycznych w projekcie Bi-SLI-PL. Uczestniczyła również w realizacji projektu dotyczącego mózgowych podstaw dysleksji rozwojowej. Kieruje grantem, w którym bada podobieństwa i różnice między dziećmi z dysleksją i dziećmi, które późno zaczęły mówić.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Joanna Kamykowska
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Joanna Kamykowska z wykształcenia jest psychologiem i pedagogiem. Obecnie jest doktorantką na Wydziale Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Zanim trafiła na studia doktoranckie, pracowała jako diagnosta i nauczycielka akademicka.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Joanna Kołak
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Joanna Kołak jest badaczką na University of Salford w Manchesterze. Na Wydziale Psychologii UW obroniła doktorat, w którym badała środowisko językowe i rozwój słownictwa polsko-angielskich dzieci w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Popularyzuje wiedzę o dwujęzyczności i wpływie mediów cyfrowych na rozwój dzieci na Instagramie.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Ewa Komorowska
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Ewa Komorowska jest polonistką z wykształcenia i portugalistką z zamiłowania. Na Wydziale Polonistyki UJ obroniła rozprawę doktorską na temat nauczania języka polskiego jako obcego dla potrzeb biznesowych. Interesuje się nauczaniem i uczeniem się języków obcych, a także emigracją polską w świecie. Obecnie pracuje jako menedżer w projekcie PolkaNorski.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Grzegorz Krajewski
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Grzegorz Krajewski jest adiunktem na Wydziale Psychologii UW. W 2008 roku obronił doktorat na Uniwersytecie Manchesterskim w zespole profesor Eleny Lieven. W 2016 był koordynatorem projektu popularyzującego wiedzę o rozwoju dzieci dwujęzycznych. Jest współautorem polskich adaptacji kwestionariuszy CDI, a obecnie kieruje opracowaniem wersji adaptatywnych CDI i stworzeniem wersji CDI dla starszych dzieci.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Magdalena Krysztofiak
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Magdalena Krysztofiak jest doktorantką w projekcie PolkaNorski. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Psychologii UW. Była zaangażowana w badania rozwoju teorii umysłu u dzieci typowo rozwijających się, dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz dzieci głuchych używających implantów ślimakowych, pod kierunkiem dr Agnieszki Pluty. Interesuje się zagadnieniami rozwoju językowego i społecznego dzieci.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Magdalena Łuniewska
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Magdalena Łuniewska jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Obroniła dwa doktoraty - z psychologii (Wydział Psychologii UW) i z biologii (Instytut Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego). Naukowo interesuje się psycholingwistyką rozwojową, szczególnie nabywaniem słownictwa, i pomiarem psychometrycznym. Obecnie zajmuje się rozwijaniem CLT - tworzeniem nowych wersji zadań, przygotowywaniem podręcznika do zadań, oraz normalizacją CLT w ramach projektu PolkaNorski.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Karolina Muszyńska
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Karolina Muszyńska jest adiunktem badawczym na Wydziale Psychologii UW. Była menadżerką kilku projektów, nie tylko związanych z dwujęzycznością. Kierowała własnym projektem badawczym w którym badała opowiadania tworzone przez rodziców i dzieci dwujęzyczne w obu ich językach. Jej zainteresowania badawcze obejmują trójjęzyczność. Obecnie pracuje jako postdok w projekcie StarWords.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Itziar Lozano Sánchez
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Itziar Lozano Sánchez jest post-dociem na Wydziale Psychologii UW. We wrześniu 2021 obroniła doktorat z dziedziny psychologii na Universidad Autónoma de Madrid w Hiszpanii. W ramach pracy doktorskiej badała rozwój wczesnych mechanizmów audiowizualnego przetwarzania mowy w pierwszym roku życia u dzieci o podwyższonym ryzyku rozwoju zaburzeń ze spektrum autyzmu.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Barbara Łukomska
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Barbara Łukomska jest doktorantką w projekcie StarWords. Z wykształcenia jest psychologiem i iberystą. Pracę magisterską dotyczącą dzieci jedno- i dwujęzycznych pisała w ramach projektu Bi-SLI na Wydziale Psychologii UW. Jej zainteresowania badawcze dotyczą dziecięcych neologizmów i słowotwórstwa w sytuacji wielojęzyczności. Poza pracą badawczą zajmuje się tłumaczeniem literatury.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Anna Duszyk
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Anna Duszyk-Bogorodzka jest adiunktem na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS oraz asystentem na Wydziale Fizyki UW. Celem prowadzonych przez nią badań jest poszukiwanie neuronalnych wskaźników świadomego przetwarzania bodźców w oparciu o technikę elektroencefalografii w celu wspomagania diagnostyki pacjentów z zaburzeniami świadomości. Obecnie skupia się na zagadnieniach przetwarzania języka u dzieci dwujęzycznych w ramach projektu PolkaNorski oraz na identyfikacji procesów związanych ze świadomym przetwarzaniem mowy u pacjentów.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Studenci
Poznaj naszych studentów
Katarzyna Bajkowska
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Katarzyna Bajkowska jest studentką na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, na specjalizacji Social Research. Otrzymała stypendium na realizację pracy magisterskiej w projekcie PolkaNorski. Pracuje przy tworzeniu interwencji dla przyszłych rodziców dzieci dwujęzycznych.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Piotr Król
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Piotr Król jest stypendystą w projekcie StarWords. Ukończył studia magisterskie z Cognitive Science na Wydziale Psychologii UW. Współopracował elektroniczne wersje Inwentarzy Rozwoju Mowy i Komunikacji, w tym wersję adaptatywną. Obecnie zajmuje się ich przygotowywaniem do otwartego dostępu.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Dorota Orzeszek
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Dorota Orzeszek jest stypendystką projektu PolkaNorski.
Zawodowo zajmuje się dostępnością (accessibility) oraz user experience (UX) i szeroko pojętą tematyką interakcji człowiek-komputer prowadząc warsztaty i szkolenia oraz współpracując przy projektach komercyjnych i naukowych.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Sonia Przygocka
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Sonia Przygocka jest studentką (wkrótce absolwentką) psychologii i informatyki, stypendystką StarWords. W projekcie zajmuje się pilotażem trzeciej części CDI oraz tworzeniem aplikacji do wypełniania kwestionariuszy online. Interesuje się rozwojem języka, zarówno u dzieci jak i u maszyn.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Współpracownicy
Poznaj naszych współpracowników naukowych
Andrzej Tarłowski
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Andrzej Tarłowski jest adiunktem na Wydziale Psychologii Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie. Interesuje się wpływem doświadczeń z przyrodą na rozwój wiedzy biologicznej. W ramach pracy doktorskiej porównywał różne aspekty myślenia o istotach żywych u dzieci wychowujących się w miastach i w parkach narodowych. W projekcie PolkaNorski bada wpływ wielojęzyczności i różnic w systemach edukacyjnych Polski i Norwegii na rozwój językowy i wiedzę o świecie.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Nina Gram Garmann
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Nina Gram Garmann jest profesorem na Wydziale Wczesnej Edukacji Dziecięcej w Oslo Metropolitan University (OsloMet). Badała pierwsze słowa norweskich dzieci, interesuje się też rozwojem fonologicznym i leksykalnym. Obecnie prowadzi badania w przedszkolach (norweskie barnehage), gdzie bada rozwój językowy dzieci wielokulturowych i wielojęzycznych. Z prof. Garmann współpracujemy w ramach projektów StarWords i PolkaNorski (gdzie prof. Garmann jest kierownikiem projektu po stronie norweskiej).
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Hanne Gram Simonsen
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Hanne Gram Simonsen jest profesorem w MultiLing - Center for Multilingualism in Society across the Lifespan na Uniwersytecie w Oslo. Jest pierwszą autorką norweskich wersji kwestionariuszy rodzicielskich CDI. Była także zaangażowana w badania rozwoju językowego polsko-norweskich dzieci dwujęzycznych. Z prof. Simonsen współpracujemy w ramach projektów StarWords, PolkaNorski i CLT.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Pernille Hansen
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Pernille Hansen jest profesorem w Inland Norway University of Applied Sciences. W swoim doktoracie badała słownictwo polsko-norweskich dzieci dwujęzycznych w wieku wczesnoszkolnym za pomocą zadań CLT, których norweskiej wersji jest współautorką. Z Pernille Hansen współpracujemy w ramach projektów StarWords, PolkaNorski oraz CLT.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Anna Sara Hexeberg Romøren
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Anna Sara Hexeberg Romøren jest adiunktem na Wydziale Wczesnej Edukacji Dziecięcej w Oslo Metropolitan University (OsloMet). Bada rozwój językowy dzieci mieszkających w Norwegii. Uczestniczy w projektach badających nabywanie intonacji w różnych językach (BlikSSt), użycie języków w przedszkolach (Multiple Languages) oraz rozwijających norweskie CDI (LAT) Z Anną Sarą współpracujemy w ramach projektów StarWords i PolkaNorski.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Katie Alcock
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Katie Alcock jest starszym wykładowcą na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Lancaster. Interesuje się rozwojem językowym i wpływem zdrowia na rozwój dziecka. Jest pierwszą autorką brytyjskiej wersji kwestionariusza rodzicielskiego CDI Words and Gestures. Z Katie Alcock współpracujemy w ramach projektów StarWords i w związku z tworzeniem nowych wersji CDI.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Napoleon Katsos
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Napoleon Katsos jest starszym wykładowcą na Cambridge Language Sciences Interdisciplinary Research Centre na Uniwersytecie w Cambridge. Przez wiele lat badał rozwój dzieci dwujęzycznych, w tym polsko-angielskich, za pomocą kwestionariuszy rodzicielskich CDI. Specjalizuje się w między-językowych badaniach rozwoju językowego. Z Napoleonem Katsosem współpracujemy w ramach projektów StarWords i CDI.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Przemysław Tomalski
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Przemysław Tomalski jest założycielem i kierownikiem pierwszej Pracowni Psychologii Niemowląt w Polsce. Interesuje się tematem związków pomiędzy rozwojem psychicznym a rozwojem mózgu, np. tym w jaki sposób wczesne doświadczenia niemowląt wpływają na ich sposób radzenia sobie z wyzwaniami, uczenie się i organizowanie swoich działań. Z Przemysławem Tomalskim współpracujemy w ramach projektu PolkaNorski.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic jest adiunktem w Instytucie Anglistyki UW. Jej zainteresowania naukowe dotyczą m.in. przyswajania języka drugiego i obcego, transferu i świadomości językowej w przyswajaniu języków. Agnieszka Otwinowska jest kierownikiem zespołu badawczego Experimental Linguistics Lab prowadzonego na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Z Agnieszką Otwinowską współpracujemy obecnie w ramach projektu CLT.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Natalia Gagarina
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Natalia Gagarina kieruje obszarem badawczym 2 „Rozwój języka i wielojęzyczność” w Leibniz-Center General Linguistics (ZAS). Jej badania koncentrują się na jednojęzycznym i dwujęzycznym (a)typowym przyswajaniu języków w dziedzinach słownictwa i morfoskładni. W ostatnich latach intensywnie pracowała nad makro- i mikrostrukturą narracji oraz rozwojem metod oceny językowej dzieci wielojęzycznych. Obecnie współpracujemy z prof. Gagariną w projekcie CLT.
![](https://multilada.pl/wp-content/uploads/2019/05/line.png)
Wcześniejsi współpracownicy
Poznaj naukowców, z którymi współpracowaliśmy wcześniej